Skip to content
Bezpłatne Szkolenie
  • Call center, Motywacja, Przywództwo, Zarządzanie

4 etapy rozwoju pracownika według Blancharda

  • 13 sierpnia, 2021

Cześć! Dzisiaj przedstawię Ci 4 etapowy model rozwoju pracownika, opracowany przez amerykańskiego autora książek Ken Blancharda. 

Zanim zaczniemy, chciałbym żebyś odpowiedział sobie na pytanie, czy kiedykolwiek analizowałeś krzywą zaangażowania i aktywności swoich pracowników w przekroju uwzględniając okres ich zatrudnienia? Innymi słowy, czy dostrzegłeś jakieś schematy, osobliwe cechy pracowników, które ujawniają się w ich kolejnych tygodniach i miesiącach pracy. 

Entuzjastyczny Debiutant – R1

Wszyscy pracownicy trafiający do firmy zaczynając na etapie entuzjastycznego debiutanta, który w teorii rozwoju określany jest też jako R1. Na tym poziomie pracownika charakteryzuje ogromne zaangażowanie, ciekawość, podniecenie i ekscytacja. Wiąże się to z wyzwaniami, środowiskiem, ludźmi, którzy są dla niego nowi, i których poznaje w firmie. 

W tym samym czasie typowym dla pracowników jest posiadanie zerowej lub bardzo małej wiedzy. Nie mają oni najczęściej doświadczenia, nie potrafią sprzedawać, nie znają produktu, technik i sposobów. Udane transakcje częściej klasyfikuje się jako tzw. “Szczęście początkującego”. Etap ten najczęściej trwa około półtorej do dwóch tygodni. 

Rozczarowany Adept – R2

Wraz ze wzrostem umiejętności, wiedzy, doświadczenia, w kolejnym etapie spada zaangażowanie. Jest to widoczne u pracownika, który zyskał bardzo dużo jeśli chodzi o technikę, metodologię, narzędzia ale traci motywację. 

Nie widać już w tym momencie jego “błysku w oku”. Wiąże się to z zejściem powietrza z jego balonika ekscytacji. Zaczyna on zauważać, że sporadyczne sukcesy nie wystarczą do realizacji zadanych celów i osiągania odpowiedniego, satysfakcjonującego wynagrodzenia. 

Etap R2 to niestety bardzo częsty okres rezygnacji pracowników. Gromadzące się w nim emocje, frustracja, poczucie niezadowolenia sprawiają, że porzuca on swoją pracę i szuka możliwości gdzieś indziej. 

Dla Ciebie, jako menadżera, szefa, przełożonego jest to moment, w którym musisz zacząć działać. To od Ciebie zależy, czy ten pracownik zostanie w firmie czy opuści ją. Musisz wyłapywać przypadki rezygnacji na tym etapie i rozmawiać z pracownikami. Bardzo łatwo rozpoznasz jego emocje, rozczarowanie i próbę zrzucenia winy i odpowiedzialności na wszystko wokół, poza nim samym. Jeśli odpowiednio zdziałasz w tym momencie, uda Ci się zatrzymać pracownika, który przejdzie do kolejnego etapu rozwoju. 

Kompetentny – Ostrożny Praktyk – R3

Ten etap charakteryzuje się dalszym wzrostem doświadczenia i kompetencji, chociaż nie tak dynamicznym jak pomiędzy R1 a R2. Sinusoidalnie przedstawia się natomiast zaangażowanie pracownika, a tym samym jego wyniki. 

W zależności od dnia, humoru, nastawienia, jego zaangażowanie i wyniki wahają się. W dobrych okresach osiąga bardzo dobre, świetne rezultaty. W chwilach gorszych widać spadek wyników osiąganych przez niego. 

Z punktu widzenia szefa, przełożonego jest to niełatwa sytuacja. Oznacza ona bowiem niepewność w tym, czego można oczekiwać od pracownika. Od pracownika, który swoje wahania bierze z braku pewności siebie i z braku wiary we własne możliwości. Doświadczenie i wiedza podpowiada mu przecież, że powinien sobie świetnie radzić. Skoki zaangażowania jednak wpływają bezpośrednio na jego wyniki. 

Najczęściej są to już długo zatrudnieni pracownicy, obecni w firmie przez przynajmniej kilka, a może i kilkanaście miesięcy. Twoim zadaniem jest “przeprowadzenie” pracownika do ostatniego etapu rozwoju. 

Samodzielny Ekspert – R4

Deleguj i dawaj pracownikowi dodatkowe obowiązki. Okaż mu zaufanie powierzając odpowiedzialność i pozwalając zastępować się. Przekazuj obowiązki, które sprawią, że pracownik poczuje się ważniejszy, a które wykonane przez Ciebie byłyby po prostu stratą czasu. Czasu, który możesz przeznaczyć na pracę nad wynikami reszty zespołu. 

Niech R3 poczuje się ważny, doceniany, istotny dla działania zespołu. Spraw aby nie był anonimowym pracownikiem. Postaraj się, aby reszta zespołu wiedziała, do kogo się zwrócić pod Twoją nieobecność. Umocni go to psychicznie i da niesłabnącą motywację. 

Podążając za tymi radami uczynisz pracownika odpowiedzialnym i zdeterminowanym filarem zespołu, na który możesz liczyć, nie obawiając się jego huśtawek nastroju i zaangażowania. 

Żeby dowiedzieć się jeszcze więcej, zobacz mój film na YouTube, który znajdziesz poniżej. 

Jeśli ten artykuł podobał Ci się i chciałbyś więcej takich materiałów, daj kciuk w górę. Będę produkował dla Ciebie więcej takiego contentu. Jeśli masz do mnie jakieś pytania, które chciałbyś mi zadać — zostaw komentarz, a ja postaram się odpowiedzieć i rozwiać Twoje wątpliwości.

Zapraszam Cię również na BEZPŁATNY WEBINAR pt. „Jak umawiać nawet 7 na 10 spotkań z klientami przez telefon”, na którym przedstawiam moją autorską metodę pozyskiwania klientów krok, po kroku, abyś po jej wprowadzeniu, od następnego dnia mógł sprzedawać więcej. Szkolenie jest BEZPŁATNE – > KLIKNIJ TUTAJ!

Polub i Udostepnij

Facebook
Twitter
Email
Tagi
100 taktycznych zasad sprzedaży blanchard call center coach coaching finalizacja harmonia higiena mózgu higiena umysł jak rozbijać obiekcje klientów jak sprzedawać więcej karol froń MLM Model Kanapki motywacja największe błędy w sprzedaży nastawienie obiekcje klientów obiekcje w sprzedaży przywództwo psychologia psychologia sprzedaży rozwoj osobisty smc spezedaż spokój sprzedawca sprzedaż sprzedaż na zimno spzedawca success mind club szkolenie techniki sprzedażowe telemaketing telemarketer zamknięcie zamknięcie sprzedaży zarządzanie zawód sprzedawcy zespół zimne telefony

POLUB MNIE NA FACEBOOKU:

OSTATNIO OPUBLIKOWANE ARTYKUŁY:

Jak przygotować się do spotkania biznesowego? cz.2

Czytaj artykuł→

Jak przygotować się do spotkania biznesowego? cz.1

Czytaj artykuł→

Jak sprzedawać w branży IT? cz.2

Czytaj artykuł→
Next →
Wszystkie artykuły zostały wyświetlone
Wszystkie artykuły zostały wyświetlone
Pokaż więcej artykułów →

POLUB MNIE NA FACEBOOKU:

OSTATNIO OPUBLIKOWANE ARTYKUŁY:

  • Coaching ·
  • Motywacja ·
  • Sprzedaż ·
  • Wyróżnione sprzedaż ·

Jak przygotować się do spotkania biznesowego? cz.2

Czytaj artykuł→
  • Coaching ·
  • Motywacja ·
  • Sprzedaż ·
  • Wyróżnione sprzedaż ·

Jak przygotować się do spotkania biznesowego? cz.1

Czytaj artykuł→
  • Call center ·
  • Sprzedaż ·
  • Wyróżnione sprzedaż ·

Jak sprzedawać w branży IT? cz.2

Czytaj artykuł→
Next →
Wszystkie artykuły zostały wyświetlone
Wszystkie artykuły zostały wyświetlone
Pokaż więcej artykułów →

Zostaw komentarz

  • Regulamin
  • Polityka prywatnosci
  • Regulamin
  • Polityka prywatnosci

Wszystkich przedstawicieli mediów serdecznie zapraszamy do kontaktu z Biurem Prasowym Karol Froń pod adresem
e-mail: biznes@karolfron.pl

Facebook Instagram Youtube Linkedin

Wszelkie prawa zastrzeżone. Copyright © 2021 | Wykonanie Two Colours

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celu dostosowania serwisu do potrzeb użytkowników oraz w celach statystycznych. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień cookies oznacza, że będą one zapisywane na Państwa urządzeniu. Zmiany ustawień plików cookies możecie Państwo dokonać w dowolnym czasie. Polityka prywatności
Ustawienia cookieAKCEPTUJĘ
Polityka prywatności i plików cookie

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT

Pozostańmy
w kontakcie

biuro@karolfron.pl
+48 793 700 701
Facebook Instagram Youtube Linkedin

Menu

  • Zacznij tutaj
  • Kalendarz szkoleń
  • Biblioteka
  • Referencje
  • O mnie
  • Mentoring
  • Współpraca B2B
  • Sklep
  • Blog
  • Video
  • Kontakt
  • Zacznij tutaj
  • Kalendarz szkoleń
  • Biblioteka
  • Referencje
  • O mnie
  • Mentoring
  • Współpraca B2B
  • Sklep
  • Blog
  • Video
  • Kontakt

Wypełnij formularz

Dofinansowania szkoleń

Zwrócę Ci 80% kosztów szkolenia ze mną w Twojej firmie. Co Ty na to?

Jeżeli jesteś zainteresowany zostaw namiary

Wypełnij formularz