Przejdź do treści
Bezpłatne Szkolenie
Zaproś Trenera do firmy
  • Call center, Motywacja, Przywództwo, Zarządzanie

4 etapy rozwoju pracownika według Blancharda

  • 13 sierpnia, 2021

Cześć! Dzisiaj przedstawię Ci 4 etapowy model rozwoju pracownika, opracowany przez amerykańskiego autora książek Ken Blancharda. 

Zanim zaczniemy, chciałbym żebyś odpowiedział sobie na pytanie, czy kiedykolwiek analizowałeś krzywą zaangażowania i aktywności swoich pracowników w przekroju uwzględniając okres ich zatrudnienia? Innymi słowy, czy dostrzegłeś jakieś schematy, osobliwe cechy pracowników, które ujawniają się w ich kolejnych tygodniach i miesiącach pracy. 

Entuzjastyczny Debiutant – R1

Wszyscy pracownicy trafiający do firmy zaczynając na etapie entuzjastycznego debiutanta, który w teorii rozwoju określany jest też jako R1. Na tym poziomie pracownika charakteryzuje ogromne zaangażowanie, ciekawość, podniecenie i ekscytacja. Wiąże się to z wyzwaniami, środowiskiem, ludźmi, którzy są dla niego nowi, i których poznaje w firmie. 

W tym samym czasie typowym dla pracowników jest posiadanie zerowej lub bardzo małej wiedzy. Nie mają oni najczęściej doświadczenia, nie potrafią sprzedawać, nie znają produktu, technik i sposobów. Udane transakcje częściej klasyfikuje się jako tzw. “Szczęście początkującego”. Etap ten najczęściej trwa około półtorej do dwóch tygodni. 

Rozczarowany Adept – R2

Wraz ze wzrostem umiejętności, wiedzy, doświadczenia, w kolejnym etapie spada zaangażowanie. Jest to widoczne u pracownika, który zyskał bardzo dużo jeśli chodzi o technikę, metodologię, narzędzia ale traci motywację. 

Nie widać już w tym momencie jego “błysku w oku”. Wiąże się to z zejściem powietrza z jego balonika ekscytacji. Zaczyna on zauważać, że sporadyczne sukcesy nie wystarczą do realizacji zadanych celów i osiągania odpowiedniego, satysfakcjonującego wynagrodzenia. 

Etap R2 to niestety bardzo częsty okres rezygnacji pracowników. Gromadzące się w nim emocje, frustracja, poczucie niezadowolenia sprawiają, że porzuca on swoją pracę i szuka możliwości gdzieś indziej. 

Dla Ciebie, jako menadżera, szefa, przełożonego jest to moment, w którym musisz zacząć działać. To od Ciebie zależy, czy ten pracownik zostanie w firmie czy opuści ją. Musisz wyłapywać przypadki rezygnacji na tym etapie i rozmawiać z pracownikami. Bardzo łatwo rozpoznasz jego emocje, rozczarowanie i próbę zrzucenia winy i odpowiedzialności na wszystko wokół, poza nim samym. Jeśli odpowiednio zdziałasz w tym momencie, uda Ci się zatrzymać pracownika, który przejdzie do kolejnego etapu rozwoju. 

Kompetentny – Ostrożny Praktyk – R3

Ten etap charakteryzuje się dalszym wzrostem doświadczenia i kompetencji, chociaż nie tak dynamicznym jak pomiędzy R1 a R2. Sinusoidalnie przedstawia się natomiast zaangażowanie pracownika, a tym samym jego wyniki. 

W zależności od dnia, humoru, nastawienia, jego zaangażowanie i wyniki wahają się. W dobrych okresach osiąga bardzo dobre, świetne rezultaty. W chwilach gorszych widać spadek wyników osiąganych przez niego. 

Z punktu widzenia szefa, przełożonego jest to niełatwa sytuacja. Oznacza ona bowiem niepewność w tym, czego można oczekiwać od pracownika. Od pracownika, który swoje wahania bierze z braku pewności siebie i z braku wiary we własne możliwości. Doświadczenie i wiedza podpowiada mu przecież, że powinien sobie świetnie radzić. Skoki zaangażowania jednak wpływają bezpośrednio na jego wyniki. 

Najczęściej są to już długo zatrudnieni pracownicy, obecni w firmie przez przynajmniej kilka, a może i kilkanaście miesięcy. Twoim zadaniem jest “przeprowadzenie” pracownika do ostatniego etapu rozwoju. 

Samodzielny Ekspert – R4

Deleguj i dawaj pracownikowi dodatkowe obowiązki. Okaż mu zaufanie powierzając odpowiedzialność i pozwalając zastępować się. Przekazuj obowiązki, które sprawią, że pracownik poczuje się ważniejszy, a które wykonane przez Ciebie byłyby po prostu stratą czasu. Czasu, który możesz przeznaczyć na pracę nad wynikami reszty zespołu. 

Niech R3 poczuje się ważny, doceniany, istotny dla działania zespołu. Spraw aby nie był anonimowym pracownikiem. Postaraj się, aby reszta zespołu wiedziała, do kogo się zwrócić pod Twoją nieobecność. Umocni go to psychicznie i da niesłabnącą motywację. 

Podążając za tymi radami uczynisz pracownika odpowiedzialnym i zdeterminowanym filarem zespołu, na który możesz liczyć, nie obawiając się jego huśtawek nastroju i zaangażowania. 

Żeby dowiedzieć się jeszcze więcej, zobacz mój film na YouTube, który znajdziesz poniżej. 

Jeśli ten artykuł podobał Ci się i chciałbyś więcej takich materiałów, daj kciuk w górę. Będę produkował dla Ciebie więcej takiego contentu. Jeśli masz do mnie jakieś pytania, które chciałbyś mi zadać — zostaw komentarz, a ja postaram się odpowiedzieć i rozwiać Twoje wątpliwości.

Zapraszam Cię również na BEZPŁATNY WEBINAR pt. „Jak umawiać nawet 7 na 10 spotkań z klientami przez telefon”, na którym przedstawiam moją autorską metodę pozyskiwania klientów krok, po kroku, abyś po jej wprowadzeniu, od następnego dnia mógł sprzedawać więcej. Szkolenie jest BEZPŁATNE – > KLIKNIJ TUTAJ!

Polub i Udostepnij

Facebook
Twitter
Email
Tagi
100 taktycznych zasad sprzedaży biznes blanchard bot do nauki sprzedaży call center coach coaching cold calling finalizacja handel higiena mózgu jak rozbijać obiekcje klientów jak sprzedawać więcej karol froń mementor MLM Model Kanapki motywacja największe błędy w sprzedaży nastawienie nauka sprzedaży telefonicznej obiekcje klientów obiekcje w sprzedaży przywództwo psychologia psychologia sprzedaży rozwoj osobisty rozwój rozwój osobisty skuteczna sprzedaż smc sprzedaż sprzedaż na zimno spzedawca szkolenie techniki sprzedażowe telemaketing telemarketer zamknięcie zamknięcie sprzedaży zarządzanie zawód sprzedawcy zespół zespół handlowy zimne telefony

POLUB MNIE NA FACEBOOKU:

OSTATNIO OPUBLIKOWANE ARTYKUŁY:

Jak pokonywać obiekcje klientów? 3 strategie na każdą sytuację

Czytaj artykuł→

MeMentor – Twój osobisty trener sprzedaży!

Czytaj artykuł→

Innowacja w nauce sprzedaży telefonicznej

Czytaj artykuł→
Next →
Wszystkie artykuły zostały wyświetlone
Wszystkie artykuły zostały wyświetlone
Pokaż więcej artykułów →

POLUB MNIE NA FACEBOOKU:

OSTATNIO OPUBLIKOWANE ARTYKUŁY:

  • Sprzedaż ·

Jak pokonywać obiekcje klientów? 3 strategie na każdą sytuację

Czytaj artykuł→
  • Call center ·
  • Konferencje/szkolenia ·
  • Sprzedaż ·

MeMentor – Twój osobisty trener sprzedaży!

Czytaj artykuł→
  • Call center ·
  • Konferencje/szkolenia ·
  • Sprzedaż ·

Innowacja w nauce sprzedaży telefonicznej

Czytaj artykuł→
Next →
Wszystkie artykuły zostały wyświetlone
Wszystkie artykuły zostały wyświetlone
Pokaż więcej artykułów →

Zostaw komentarz

  • Regulamin
  • Polityka prywatnosci
  • Regulamin
  • Polityka prywatnosci

Wszystkich przedstawicieli mediów serdecznie zapraszamy do kontaktu z Biurem Prasowym Karol Froń pod adresem
e-mail: biznes@karolfron.pl

Facebook Instagram Youtube Linkedin
Wszelkie prawa zastrzeżone. Copyright © 2025 | Wykonanie Two Colours

Pozostańmy
w kontakcie

biuro@karolfron.pl
+48 793 700 701
Facebook Instagram Youtube Linkedin

Menu

  • Zacznij tutaj
  • Kalendarz szkoleń
  • Biblioteka
  • Referencje
  • O mnie
  • Mentoring
  • Współpraca B2B
  • Sklep
  • Blog
  • Video
  • Zaproś Trenera do firmy
  • Kontakt
  • Zacznij tutaj
  • Kalendarz szkoleń
  • Biblioteka
  • Referencje
  • O mnie
  • Mentoring
  • Współpraca B2B
  • Sklep
  • Blog
  • Video
  • Zaproś Trenera do firmy
  • Kontakt