Przejdź do treści
Bezpłatne Szkolenie
Zaproś Trenera do firmy
  • Call center, Motywacja, Sprzedaż, Wyróżnione sprzedaż

4 typy kupujących – jak im sprzedawać?

  • 6 października, 2021

Cześć! Dzisiaj powiem Ci o 4 typach kupujących, których spotkasz w swojej karierze handlowca. Dowiesz się jak ich rozpoznać, jak ich odpowiednio obsługiwać, a kiedy ich nie obsługiwać. 

Za każdy razem kiedy sprzedajesz i spotykasz się z klientami, to na Twojej drodze stają ludzie w różnym stopniu gotowi, chętni na dokonanie zakupu. W moim zestawieniu właśnie na podstawie tego kryterium, wyróżniłem takie 4 typy klientów, których można sklasyfikować według gotowości do zakupu. 

Pierwsza kategoria

To klienci będący w szale zakupowym. Oni wiedzą, że mają potrzebę lub problem, który rozwiąże zakup Twojego produktu. Są oni konkretni, sprecyzowani, można powiedzieć, że w jakimś stopniu zdesperowani, ani kupić. Działa tutaj zasada odpowiedniego miejsca i czasu, ponieważ jeśli trafisz na takich klientów, to niemal napewno kupią oni od Ciebie od razu, w takiej cenie, jaką im zaoferujesz. 

Nie będziesz musiał przekonywać, namawiać takich klientów. Uświadamiać im, że zakup rozwiąże ich problemy i odpowie na ich potrzeby. Nie jest to bardzo mały odsetek klientów – oscyluje raczej w granicach 10-15%. Jednak aby do nich dotrzeć potrzebujesz dwóch rzeczy. 

Musisz mieć bardzo dobry marketing swojej firmy / usługi / produktu. Klienci muszą o Tobie słyszeć, znać Cię, kojarzyć Ciebie i Twoją markę. To podstawa, ponieważ dzięki takiemu marketingowi klienci wiedzą do kogo się zwrócić. Nie muszą oni prowadzić wielkich poszukiwań, tylko w chwili zaistnienia potrzeby, wiedzą, kto na nią odpowie. 

Alternatywnie do posiadania świetnego marketingu, możesz polegać jeszcze na pełnym lejku sprzedaży. Oznacza to, że albo telefonicznie, albo bezpośrednio wyszukałeś sobie wielu potencjalnych klientów, aby dół lejka – pula klientów kupujących – był już pełny. Chodzi o tych, którzy są gotowi, zainteresowani, zdecydowani na zakup. 

Najważniejszą zasadą dotyczącą tych klientów jest to, aby nie przedłużać. To najgorsze co możesz zrobić. Nie próbuj wynaleźć koła na nowo, nie przekonuj tych klientów, bo oni są już przecież zdecydowani. 

Druga kategoria

Klienci zastanawiający się. To ci, którzy częściowo mają już określoną potrzebę, wiedzą też, że Twoje rozwiązanie by im się przydało. Jednak nie pali im się do tego, aby kupić już i teraz, nie zwlekając i odpowiadając od razu na Twoją ofertę. 

Tacy klienci wymagają podejścia edukacyjnego, uświadamiającego. Musisz się nimi zająć, zaopiekować. Nie jest to nic strasznego, ponieważ to, że nie kupią oni dzisiaj, jutro ani za tydzień, nie oznacza, że nie wrócą do Ciebie za miesiąc, kwartał albo pół roku. Bądź dla nich dobry i wyrozumiały, a może się to opłacić w przyszłości. 

Do tej grupy należy około połowa kupujących. To dosyć powszechne podejście – klienci, którzy tak jak wspomniałem, chcieliby czegoś, mają jakąś zarysowaną potrzebę, ale z reguły odkładają swoje plany na potem. Bo obecny sprzęt jeszcze działa, bo w tym miesiącu dużo wydatków, ponieważ za dwa miesiące będą dobre przeceny. W rozmowie z nimi musisz być zdecydowany i konkretny, ale też oferować odpowiednie warunki, które skłonią ich do zakupu teraz. 

Trzecia kategoria

Trzeci typ kupującego to osoby będące potencjalnie zainteresowani, bo takie odnosisz wrażenie, ale generalnie nie mają jeszcze sprecyzowanego planu zakupu. Są to typowi klienci odpowiadający na pytanie Czy mogę w czymś pomóc? Mówiąc A, tylko patrzę. 

Hipotetycznie wydawać by się mogło, że są zainteresowani – zwykle mają dużo pytań o przeróżne aspekty oferty. Gwarancję, ceny, obniżki, funkcje, parametry. Przejmują oni często kontrolę, ponieważ to oni prowadzą rozmowę, zasypując Cię pytaniami. Pozornie prowadzi to do rozwiązania wątpliwości i sprzedaży. W rzeczywistości tak się jednak nie dzieje. 

Musisz uczyć się szybko diagnozować tych klientów. Generują oni starty czasu i energii. Odciskają oni piętno na umyśle początkujących sprzedawców. Handlowiec przecież zrobił naprawdę wszystko co potrzeba, odpowiedział na pytania, produkował się, był dla klienta wsparciem. 

Warto robić próbne zamknięcie sprzedaży aby przetestować takiego klienta. Np. w odpowiedzi na pytania o finansowanie, opcję ratalną, proponować sprawdzenie zdolności, przygotowanie oferty. Jeśli klient odrzuci kilka takich wstępnych zamknięć, to należy szybko kończyć rozmowę i przejść do innego, zdecydowanego rozmówcy. 

Czwarta kategoria

Klienci błędy. Osoby, które nie powinny trafić w ogóle do Twojego lejka sprzedaży. Przypadkowe wejścia do sklepu. Klienci, którzy w żadnym wypadku nie są Twoim końcowym odbiorcą oferowanych produktów, usług, rozwiązań. 

Nie ma sensu poświęcać na nich czas, ponieważ nie sprzedaż im nic, a stracisz jedynie czas i zapał, wraz z chęciami do dalszych prób. Nie sprzedawaj grzebienia łysemu. Jeśli ktoś nie chce kupić długopisu, jeśli go nie potrzebuje, to nie sprzedawaj mu go. Czasy nagabywania, wciskania ludziom rzeczy już minęły i obecnie inne podejście do sprzedaży pozwala święcić sukcesy. 

Jeśli ten artykuł podobał Ci się i chciałbyś więcej takich materiałów, daj kciuk w górę. Będę produkował dla Ciebie więcej takiego contentu. Jeśli masz do mnie jakieś pytania, które chciałbyś mi zadać — zostaw komentarz, a ja postaram się odpowiedzieć i rozwiać Twoje wątpliwości.

Zapraszam Cię również na BEZPŁATNY WEBINAR pt. „Jak umawiać nawet 7 na 10 spotkań z klientami przez telefon”, na którym przedstawiam moją autorską metodę pozyskiwania klientów krok, po kroku, abyś po jej wprowadzeniu, od następnego dnia mógł sprzedawać więcej. Szkolenie jest BEZPŁATNE – > KLIKNIJ TUTAJ!

Polub i Udostepnij

Facebook
Twitter
Email
Tagi
100 taktycznych zasad sprzedaży biznes blanchard bot do nauki sprzedaży call center coach coaching cold calling finalizacja handel higiena mózgu jak rozbijać obiekcje klientów jak sprzedawać więcej karol froń mementor MLM Model Kanapki motywacja największe błędy w sprzedaży nastawienie nauka sprzedaży telefonicznej obiekcje klientów obiekcje w sprzedaży przywództwo psychologia psychologia sprzedaży rozwoj osobisty rozwój rozwój osobisty skuteczna sprzedaż smc sprzedaż sprzedaż na zimno spzedawca szkolenie techniki sprzedażowe telemaketing telemarketer zamknięcie zamknięcie sprzedaży zarządzanie zawód sprzedawcy zespół zespół handlowy zimne telefony

POLUB MNIE NA FACEBOOKU:

OSTATNIO OPUBLIKOWANE ARTYKUŁY:

Jak pokonywać obiekcje klientów? 3 strategie na każdą sytuację

Czytaj artykuł→

MeMentor – Twój osobisty trener sprzedaży!

Czytaj artykuł→

Innowacja w nauce sprzedaży telefonicznej

Czytaj artykuł→
Next →
Wszystkie artykuły zostały wyświetlone
Wszystkie artykuły zostały wyświetlone
Pokaż więcej artykułów →

POLUB MNIE NA FACEBOOKU:

OSTATNIO OPUBLIKOWANE ARTYKUŁY:

  • Sprzedaż ·

Jak pokonywać obiekcje klientów? 3 strategie na każdą sytuację

Czytaj artykuł→
  • Call center ·
  • Konferencje/szkolenia ·
  • Sprzedaż ·

MeMentor – Twój osobisty trener sprzedaży!

Czytaj artykuł→
  • Call center ·
  • Konferencje/szkolenia ·
  • Sprzedaż ·

Innowacja w nauce sprzedaży telefonicznej

Czytaj artykuł→
Next →
Wszystkie artykuły zostały wyświetlone
Wszystkie artykuły zostały wyświetlone
Pokaż więcej artykułów →

Zostaw komentarz

  • Regulamin
  • Polityka prywatnosci
  • Regulamin
  • Polityka prywatnosci

Wszystkich przedstawicieli mediów serdecznie zapraszamy do kontaktu z Biurem Prasowym Karol Froń pod adresem
e-mail: biznes@karolfron.pl

Facebook Instagram Youtube Linkedin
Wszelkie prawa zastrzeżone. Copyright © 2025 | Wykonanie Two Colours

Pozostańmy
w kontakcie

biuro@karolfron.pl
+48 793 700 701
Facebook Instagram Youtube Linkedin

Menu

  • Zacznij tutaj
  • Kalendarz szkoleń
  • Biblioteka
  • Referencje
  • O mnie
  • Mentoring
  • Współpraca B2B
  • Sklep
  • Blog
  • Video
  • Zaproś Trenera do firmy
  • Kontakt
  • Zacznij tutaj
  • Kalendarz szkoleń
  • Biblioteka
  • Referencje
  • O mnie
  • Mentoring
  • Współpraca B2B
  • Sklep
  • Blog
  • Video
  • Zaproś Trenera do firmy
  • Kontakt

Umów się na bezpłatną konsultacje biznesową z naszym ekspertem, podczas której sprawdzimy jak możemy Ci pomóc.