Skip to content
Bezpłatne Szkolenie
  • Call center, Sprzedaż

Jak sprzedawać bez wciskania?

  • 2 sierpnia, 2018

Dla ludzi sprzedaży wiadome jest, że każda ich rozmowa z klientem to szansa na sprzedanie: siebie, produktu, firmy, branży. Rozumieją, że występując w przebraniu sprzedawcy przypominają wilka w owczej skórze, który zakradł się na halę, przechadza się między owcami i próbuje im wmówić, że wpadł tylko dlatego, że miał blisko, i że przypadkiem, i że on to owiec nie bardzo, bo ma zgagę. To samo się dzieje, gdy sprzedawca dzwoni do klienta z super-hiper-wyczesaną ofertą – wiadomo, że to wilk, a przynajmniej tak o nim myśli owca-klient, który z góry zakłada po co ten do niego dzwoni.

Każdego dnia ponad 2 mln ludzi, pracujących w Polsce w handlu stara się namówić innych, potencjalnych klientów do zakupów i tym samym zarobić więcej niż konkurencja.

Mamy tu do czynienia z typową, jawną, bezpośrednią sprzedażą w której role są z góry określone:

  • Sprzedawca – ten który ma towar i chce go spieniężyć
  • Kupujący – ten, który ma pieniądze i może je wydać na towar

W tej relacji nikt się nie buntuje, bo wszyscy już na starcie wiedzą kto jest łowcą, a kto zwierzyną. Klient chce kupić, ale nie chce żeby ktoś mu sprzedawał i kiedy widzi sprzedawcę, który wziął sobie do serca prawdy objawione o tym, że musi być jak Tommy Lee Jones w Ściganym i tropić zwierzynę niczym lew antylopę i ciśnie klienta wszelkimi możliwymi sposobami, to klient przywdziewa pancerz i ze sprzedaży nici.

Ze względu na przekonania na temat sprzedaży w stylu: sprzedawca to naciągacz, liczy się dla niego tylko zarobek, a nie klient, chce oszukać nie licząc się z zadowoleniem klienta, zależy mu tylko na wyciągnięciu pieniędzy, z którymi w Polsce mamy problem, często sprzedawca, który jest odważniejszy od innych i ma jaja by powiedzieć: „kupujcie ode mnie, bo moje pomidory są najbardziej czerwone”, będzie wytknięty palcami przez wszystkich tych, którzy wstydzą się to zrobić i czekają pasywnie aż klient się domyśli, że u nich na stoisku pomidory są najlepsze.

Ci, którzy wychylają się przed szereg zawsze mają trudniej, bo nie dość, że muszą mierzyć z własnymi słabościami i blokadami, to jeszcze tłum ma ochotę ich zlinczować za to, że burzą status quo i są zagrożeniem dla ich przestarzałego podejścia, w którym można robić mało, a narzekać dużo. Bo jeśli w zespole nikt nie sprzedaje, aż tu nagle przychodzi nowy pracownik i pokazuje, że się da, to co robią starzy stażem pracownicy? Uświadamiają mu podczas rytualnego palenia papierosów w firmowej palarni, żeby się nie wychylał i nie przesadzał z tymi wynikami, bo zasady już dawno zostały ustalone: „nie da się sprzedać i koniec”. Taka wersja została ustalona i takiej się trzymamy, nawet kierownik się z tym pogodził, a jeśli młody wilk pokaże, że jednak się da, to cały misterny plan pójdzie w piz.du i szef zacznie na powrót wymagać, a tego stare lisy sprzedaży mogłyby nie wytrzymać, lepiej więc zdusić młodego w zarodku, zanim jego ambicja i chęć przypodobania się zniszczy ich ciepły kur*idołek,

Jak sprzedawać bez sprzedawania?

Co zatem się dzieje w momencie gdy sprzedawca przestaje „wciskać” towar, tylko pozwala klientom wybierać go? Przestaje mieć konkurencję, której musiałby się obawiać. Sprzedawanie bez sprzedaży to ciągle na tyle nowatorskie podejście, że jeszcze długo nie będzie miało dużej konkurencji, bo większość polskich handlowców biegnie z klapkami na oczach, nie widząc, że co mądrzejsze konie zeszły z toru i pozwalają się fotografować widzom, biorąc za to pieniądze, a one liczą na zwycięstwo w wyścigu i nagrodę, nieuchronnie zbliżając się do przepaści.

Kiedy zaczniesz dawać wartość w postaci:

  • edukowania klienta z tematów dotyczących Twojej branży
  • rozwiązywania problemów klienta, które nie pozwalają mu spać głębokim snem
  • stwarzania możliwości zakupowych, których klient szukał, potrzebuje
  • pokazywania szans, zamiast stawiania pod murem i mówienia: „albo kupujesz teraz i ode mnie, a nigdy”
  • zaspokajania potrzeb klienta na długo przed dokonaniem przez niego zakupu
  • okazywania zrozumienia i empatii i wczuwania się w indywidualną sytuację klienta
  • doradzania (za darmo) w ramach swoich kompetencji bez liczenia na zapłatę

To okaże się, że pod Twój ogródek przybędzie tylu klientów, ile ciem zlatuje się do żarówki w pogodny wieczór. Zwabieni wizją wolnego dokonania wyboru, w obliczu ogromnej ilości możliwości, stwierdzą, że po to mają własną wolną wolę by móc z niej korzystać i zaczną kupować, bez nacisku, przymuszeń, sztuczek manipulacyjnych. Stwarzając komuś szansę na to by mógł kupić, nie będziesz musiał mu sprzedawać.

Jak to wykorzystać w swoich rozmowach?

Zacznij traktować klienta jak swojego sojusznika, który ma problem, a Ty jesteś jego jedyną deską ratunku, która może mu pomóc ten problem rozwiązać. Nie bój, że pójdzie do kogoś innego, bo przecież ma tylko Ciebie. Pomagaj mu cierpliwie, tak jak pomaga się przechodzić staruszce przez dwupasmówkę w mieście. Okaż zrozumienie dla jego niezrozumienia i pozwól pomyśleć, że pieniądze nie są na pierwszym planie, tylko on sam.

Swoją drogą to najlepsza metoda sprzedaży: uczyń zadowolenie klientów swoim głównym celem w sprzedaży, a to da Ci niewyobrażalne pieniądze, dużo większe, niż gdybyś to kasę uczynił głównym celem samym w sobie.

Przekazuj informacje, którymi nie dysponuje Kowalski, bo nie jest Tobą, a Ty dlatego, że je masz jesteś cennym celem w oczach klienta, w końcu zawsze możesz udzielić odpowiedzi, wesprzeć, podzielić się doświadczeniem (najpierw zupełnie za darmo), po to by po przetestowaniu Ciebie klient zechciał zapłacić.

Aby proces sprzedaży funkcjonował u Ciebie bez zarzutu potrzeba Ci prowadzić klientów za rękę, przez 4 etapy:

P – Poznaj – skądś się muszą o Tobie dowiedzieć

P – Polub – potrzebujesz złapać nić sympatii w stylu: fajny z niego człowiek,

Z – Zaufaj mi – budujemy grubszą nić porozumienia w oparciu o wspólne wartości, potrzeby, np mądrze prawi, widać, że uczciwy, lubię z nim rozmawiać, podoba mi się jego podejście np.

Z – Zapłać – dopiero w tym momencie klient wyjmuje portfel i płaci, bo poznał Cię z różnych stron i wie, że jesteś człowiekiem godnym zaufania

Jeśli chcesz lepiej nauczyć się prowadzić rozmowy z klientami to sięgnij po darmowy poradnik Psychologia Sprzedaży Telefonicznej, dostępny tutaj.

Polub i Udostepnij

Facebook
Twitter
Email
Tagi
100 taktycznych zasad sprzedaży blanchard call center coach coaching finalizacja harmonia higiena mózgu higiena umysł jak rozbijać obiekcje klientów jak sprzedawać więcej karol froń MLM Model Kanapki motywacja największe błędy w sprzedaży nastawienie obiekcje klientów obiekcje w sprzedaży przywództwo psychologia psychologia sprzedaży rozwoj osobisty smc spezedaż spokój sprzedawca sprzedaż sprzedaż na zimno spzedawca success mind club szkolenie techniki sprzedażowe telemaketing telemarketer zamknięcie zamknięcie sprzedaży zarządzanie zawód sprzedawcy zespół zimne telefony

POLUB MNIE NA FACEBOOKU:

OSTATNIO OPUBLIKOWANE ARTYKUŁY:

Jak przygotować się do spotkania biznesowego? cz.2

Czytaj artykuł→

Jak przygotować się do spotkania biznesowego? cz.1

Czytaj artykuł→

Jak sprzedawać w branży IT? cz.2

Czytaj artykuł→
Next →
Wszystkie artykuły zostały wyświetlone
Wszystkie artykuły zostały wyświetlone
Pokaż więcej artykułów →

POLUB MNIE NA FACEBOOKU:

OSTATNIO OPUBLIKOWANE ARTYKUŁY:

  • Coaching ·
  • Motywacja ·
  • Sprzedaż ·
  • Wyróżnione sprzedaż ·

Jak przygotować się do spotkania biznesowego? cz.2

Czytaj artykuł→
  • Coaching ·
  • Motywacja ·
  • Sprzedaż ·
  • Wyróżnione sprzedaż ·

Jak przygotować się do spotkania biznesowego? cz.1

Czytaj artykuł→
  • Call center ·
  • Sprzedaż ·
  • Wyróżnione sprzedaż ·

Jak sprzedawać w branży IT? cz.2

Czytaj artykuł→
Next →
Wszystkie artykuły zostały wyświetlone
Wszystkie artykuły zostały wyświetlone
Pokaż więcej artykułów →

Zostaw komentarz

  • Regulamin
  • Polityka prywatnosci
  • Regulamin
  • Polityka prywatnosci

Wszystkich przedstawicieli mediów serdecznie zapraszamy do kontaktu z Biurem Prasowym Karol Froń pod adresem
e-mail: biznes@karolfron.pl

Facebook Instagram Youtube Linkedin

Wszelkie prawa zastrzeżone. Copyright © 2021 | Wykonanie Two Colours

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celu dostosowania serwisu do potrzeb użytkowników oraz w celach statystycznych. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień cookies oznacza, że będą one zapisywane na Państwa urządzeniu. Zmiany ustawień plików cookies możecie Państwo dokonać w dowolnym czasie. Polityka prywatności
Ustawienia cookieAKCEPTUJĘ
Polityka prywatności i plików cookie

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT

Pozostańmy
w kontakcie

biuro@karolfron.pl
+48 793 700 701
Facebook Instagram Youtube Linkedin

Menu

  • Zacznij tutaj
  • Kalendarz szkoleń
  • Biblioteka
  • Referencje
  • O mnie
  • Mentoring
  • Współpraca B2B
  • Sklep
  • Blog
  • Video
  • Kontakt
  • Zacznij tutaj
  • Kalendarz szkoleń
  • Biblioteka
  • Referencje
  • O mnie
  • Mentoring
  • Współpraca B2B
  • Sklep
  • Blog
  • Video
  • Kontakt

Wypełnij formularz

Dofinansowania szkoleń

Zwrócę Ci 80% kosztów szkolenia ze mną w Twojej firmie. Co Ty na to?

Jeżeli jesteś zainteresowany zostaw namiary

Wypełnij formularz