Cześć! Wielu młodych ludzi, którzy już powoli zaczynają wkraczać w dorosłość, zadaje sobie bardzo ważne pytanie – zastanawiają się oni, czy powinni oni studiować, czy może lepiej, jeśli od razu zaczną pracę zawodową. Podobne pytanie dostałem ostatnio od jednego z moich widzów. Dzisiaj chcę powiedzieć Ci o tym, jakie są moje doświadczenia w tej sprawie i podzielić się swoim zdaniem.
Żeby odpowiedzieć na główne pytanie dzisiejszego materiału, zacznę od krótkiej historii. W 2007 roku podjąłem pierwszą pracę w sprzedaży, w Call Center. Dorabiałem tam, pracując kilka razy w tygodniu po 2, 3 lub 4 godziny dziennie. W tym samym czasie studiowałem dziennie geografię na Uniwersytecie Wrocławskim. Tym samym, realizowałem się w dwóch różnych obszarach, pogłębiając swoją wiedzę i ucząc się, a także zdobywając cenne, pierwsze doświadczenie zawodowe.
Pracując i studiując, udało mi się pokonać jedną z największych przeszkód młodych absolwentów szkół wyższych, którym najczęściej brak jest jakiegokolwiek doświadczenia. Starając się o pierwszą lub też nawet wymarzoną pracę, spotykają się oni najczęściej ze ścianą, ponieważ pracodawcy zwracają uwagę na ich zerowe doświadczenie.
Pracodawca, mając możliwość, oczywiście będzie chciał zatrudnić osobę, która jest po studiach, ale miała już okazję poznać realia pracy w organizacji, nawet jeśli mowa o najprostszych jej elementach. Absolwent, który ma już za sobą jakąkolwiek pracę, będzie wiedział cokolwiek o tym, jak działają procedury w firmie, jak ważna jest współpraca w zespole, czym są cele wyznaczane pracownikom, oraz że pieniądze biorą się z często ciężkiej pracy, a nie z samych pogawędek i przerw na kawę.
Studenci nie doceniają często lub zapominają całkowicie o tym doświadczeniu, które mogą zdobyć w trakcie nauki, a które jest naprawdę bardzo cenne podczas poszukiwania pierwszej pracy.
Zatem czy warto robić studia, aby pracować w sprzedaży? Absolutnie nie! Zastanawiasz się pewnie dlaczego, przecież przed chwilą powiedziałem Ci, jak istotne było łączenie nauki z pierwszą pracą, nawet na niewielki etat.
Otóż moje studia były ukierunkowane typowo na pedagogikę, zatem mogłem i nadal mógłbym zostać nauczycielem. Nie pomagają mi one jednak w prowadzeniu biznesu lub sprzedaży.
Sprzedaż jest o tyle wdzięczną branżą, że nie potrzeba w niej tak naprawdę żadnego wykształcenia czy doświadczenia. Tak naprawdę każdy może nauczyć się sprzedaży, robiąc to wystarczająco długo i ucząc się nowych technik, poprawiając swoje błędy.
Studia nie są Ci potrzebne do bycia świetnym sprzedawcą. Jeśli łączysz swoją przyszłość zawodową ze sprzedażą, to nie musisz zaprzątać sobie głowy studiami. Nie jest to konieczny warunek do osiągnięcia sukcesu, nie jest to coś niezbędnego.
W rozumieniu innych ludzi, ich potrzeb oraz mechanizmów, może być przydatna psychologia. Jednak nie oznacza to, że nie będąc doktorem psychologii, nie będziesz dobrze sprzedawać. Jest to jednak ciekawa dziedzina nauki, która pomaga odkrywać różnego rodzaju motywacje i schematy rządzące ludźmi.
Zamiast szukania kierunku studiów, szukaj firmy, która da Ci możliwość rozwoju i zdobycia cennego doświadczenia. Niech Twoja pierwsza praca będzie takim pasem rozbiegowym, lotniskowcem, z którego będziesz mógł wystartować.
Dla mnie pierwsza praca w Call Center była właśnie czymś takim – okazją do nauki, do poznania swoich pierwszych słabych i mocnych stron. Taka branża to idealne miejsce do budowania swojej pewności siebie, do rozwijania umiejętności komunikowania się, perswazji i wielu innych.
Pamiętaj zatem, że w zależności od tego, jaką drogą zawodową chcesz podążać, studia mogą okazać się świetnym wyborem, ale mogą też zupełnie Ci się nie przydać, a ten czas, który na nie poświęciłeś, mógłbyś wykorzystać w dużo lepszy sposób.
Jeśli ten artykuł podobał Ci się i chciałbyś więcej takich materiałów, daj kciuk w górę. Będę produkował dla Ciebie więcej takiego contentu. Jeśli masz do mnie jakieś pytania, które chciałbyś mi zadać — zostaw komentarz, a ja postaram się odpowiedzieć i rozwiać Twoje wątpliwości.
Zapraszam Cię również na BEZPŁATNY WEBINAR pt. „Jak umawiać nawet 7 na 10 spotkań z klientami przez telefon”, na którym przedstawiam moją autorską metodę pozyskiwania klientów krok, po kroku, abyś po jej wprowadzeniu, od następnego dnia mógł sprzedawać więcej. Szkolenie jest BEZPŁATNE – > KLIKNIJ TUTAJ!