Cześć! Dzisiaj przed Tobą pierwsza część materiału o typach osobowości oraz ich powodzeniu w sprzedaży. Dowiesz się, na jakie typy osobowości dzielą się ludzie i jakie charakteryzują ich temperamenty. Powiem Ci też, jakie pierwsze skojarzenia wiążą się z poszczególnymi typami. W kolejnej części z kolei poznasz odpowiedź na pytanie, jaki typ osobowości predysponuje dobrego sprzedawcę.
Zanim przejdziemy do głównego tematu, warto wyjaśnić sobie najpierw kim jest i czym charakteryzuje się osobowość ekstrawertyczna i introwertyczna.
Cofnijmy się na chwilę do około V wieku p.n.e., do czasów życia greckiego lekarza Hipokratesa, który jest właśnie ojcem tej idei dzielenia ludzi na cztery typy, w zależności od ich temperamentów, w których dominuje określoną ciecz. Ma to być żółć, czarna żółć, krew albo flegma.
Na jego idei oparte były późniejsze dokonania Freuda oraz Karola Gustawa Jung’a, który w XX wieku, który to właśnie Jung podzielił te typy temperamentów, osobowości na ekstrawertyków i introwertyków, oraz ludzi drażliwych i zrównoważonych emocjonalnie.
Ekstrawertycy na osi podziału są ludźmi otwartymi, żywiołowymi, nastawionymi na innych ludzi. Są oni komunikatywni i czerpią energię z otoczenia, z kontaktów z innymi osobami. Charakteryzuje ich energiczność, czasami wybuchowość. Skłonność do mówienia tego co myślą.
Introwertycy z kolei są ich przeciwieństwem. To osoby bardziej chłodne, rzeczowe, analityczne. Często są małomówni, skryci, cisi. Czerpią oni energię ze środka, z siebie samych. Kiedy miewają oni np. gorszy dzień, to pracują nad poprawą nastroju sami ze sobą lub też bardzo zawężają grono osób, które do siebie dopuszczają. Nie są oni pierwsi do wyjść towarzyskich do kina albo na imprezę.
Powyższe dwa typy to jedna oś podziału, są to dwa przeciwieństwa. Kolejna oś, to wspomniani wcześniej ludzie drażliwi i zrównoważeni emocjonalnie.
Osoby drażliwe to te wybuchowe, mające skrajne stany emocjonalne, od euforii do depresji i odwrotnie. Drażliwych ludzi łatwo wyprowadzić z równowagi, charakteryzuje ich duża ilość dialogów wewnętrznych.
Na przeciwnym biegunie oczywiście mamy osoby zrównoważone, które na ogół są cierpliwe, spokojne, trudno wyprowadzić je z równowagi i raczej charakteryzuje je podobny, łatwo przewidywalny nastrój.
Patrząc teraz na tą pierwszą oś podziału, zadajmy sobie pytanie, którzy są lepsi, intro-, czy ekstrawertycy. Intuicyjnie można by stwierdzić, że dobry sprzedawca, to ten, który niczym Wilk z Wall Street potrafi zagadać, przekonać swoją energią, entuzjazmem do swoich racji. Inspiruje on rozmówcę, zalewa potokiem słów, charyzmą i pewnością siebie.
To wspomniany powyżej film wykreował taki obraz odnoszącego sukcesy sprzedawcy. Podczas odbierania telefonów od telemarketerów z pewnością też często kojarzysz ich właśnie z takim wizerunkiem – nieustępliwych, wiecznie gadających nagabywaczy.
Z kolei wydaje się, że dla introwertyka sprzedaż nie jest intuicyjna. Nie lubi on przecież wychodzić do ludzi, niekoniecznie chce się mierzyć z porażkami. Potrzebuje do pracy więcej przygotowania, nie lubi zadań wykonywanych ad hoc. Nowe sytuacje i znajomości bardziej go krępują, niż ekscytują.
Patrząc więc na powyższe i analizując to zupełnie teoretycznie, podświadomość podpowiada, że ekstrawertyk będzie lepszym sprzedawcą, odnoszącym większe sukcesy ze zdecydowanie większą łatwością.
Jaka natomiast jest prawda? Kolejna część tego artykułu ukaże się już wkrótce, a w niej przeczytasz odpowiedź na to pytanie.
Jeśli ten artykuł podobał Ci się i chciałbyś więcej takich materiałów, daj kciuk w górę. Będę produkował dla Ciebie więcej takiego contentu. Jeśli masz do mnie jakieś pytania, które chciałbyś mi zadać — zostaw komentarz, a ja postaram się odpowiedzieć i rozwiać Twoje wątpliwości.
Zapraszam Cię również na BEZPŁATNY WEBINAR pt. „Jak umawiać nawet 7 na 10 spotkań z klientami przez telefon”, na którym przedstawiam moją autorską metodę pozyskiwania klientów krok, po kroku, abyś po jej wprowadzeniu, od następnego dnia mógł sprzedawać więcej. Szkolenie jest BEZPŁATNE – > KLIKNIJ TUTAJ!