(Poniżej wersja tekstowa)
Jak rozpocząć zimną rozmowę przez telefon z nowym klientem
W tym artykule pokażę Ci, w jaki sposób rozpocząć zimną rozmowę z klientem.
Zimne telefony są najtrudniejszą formą sprzedaży, ponieważ wymagają od ciebie stalowych nerwów, potężnej wytrwałości, żelaznej konsekwencji. Poza tym nie są lubiane przez klientów. Dlatego, żeby robić je dobrze musisz przestrzegać kilku zasad.
Podstawową zasadą jest to, aby dzwoniąc do klienta w jakiś sposób się wyróżnić, żeby nie brzmieć tak samo jak tysiące innych telemarketerów. Musisz ułożyć sobie w taki sposób rozmowę z klientem, a jednocześnie tak w tej rozmawia się zachowywać, żeby klient nie wrzucił cię do worka „spam”, czyli telemarketer. Dlaczego jest to ważne? — ponieważ klient codziennie odbiera takich telefonów kilka, może nawet kilkanaście i po prostu zwyczajnie ma dość, bo wydaje mu się, że za każdym razem słyszy to samo. O wspaniałych korzyściach, o wielkich bogactwach, które można zdobyć, a tak naprawdę chodzi zawsze oto samo. O to, żeby mu coś „wcisnąć”. Klient tak o tym myśli. Odbierając telefon boi się dwóch rzeczy: tego, że Ty mu coś „wciśniesz”, co na język Polski oznacza, że sprzedaż mu coś, czego on nie potrzebuje, a druga obawa — że go oszukasz, czyli powiesz mu, że jest ‘A’ a okaże się, że jest ‘B’. Klient ma te dwa lęki, a twoim zadaniem jest zneutralizować je. Jak to zrobić?
Po pierwsze, dzwoniąc do klientów postaraj się już na dzień dobry czegoś o nich dowiedzieć. Nawet jeśli jest to zimny klient, nawet jeśli jest to firma, o której teoretycznie nie wiesz nic, to wejdź na stronę internetową danej firmy, znajdź w zakładce kontakt dane adresowe do oddziału, który Cię interesuje. W wielu firmach na stronach internetowych jest informacja, kto konkretnie pełni daną funkcję. Np. dział marketingu Jan Kowalski. Szukasz następnie tej osoby, najlepiej na Linkedinie, ponieważ jest to portal biznesowy, gdzie o osobach na kierowniczych stanowiskach można dużo się dowiedzieć. Sprawdź profil tej osoby. Zobacz czym się interesuje, co publikuje. Może okaże się, że wdrażają jakąś nową technologię w swojej firmie, może w zakładce aktualności na stronie internetowej znajdziesz informację o tym, że właśnie otworzyli nowy zakład. Teraz dzwoniąc do klienta masz już jakąś garść informacji o nim i możesz ją po prostu wykorzystać ku obopólnej korzyści (do tego za chwilę wrócę).
Dlaczego klient miałby w ogóle chcieć z tobą rozmawiać? Na pewno dlatego, że coś dla niego masz, co może mu pomóc w jego biznesie. To jest jedyny powód. Czyli masz dla niego jakąś korzyść, która sprawi, że jego biznes wystrzeli do góry. Dlaczego na pewno nie będzie chciał z tobą rozmawiać i kiedy nie będzie chciał rozmawiać? — Wtedy, kiedy zadzwonisz i powiesz:
W drugim kroku potrzebujesz w telemarketingu, w zimnych rozmowach stosować coś absolutnie prozaicznego, a nie każdy to wykorzystuje, czyli uśmiech ☺. Uśmiech jest tą fundamentalną jednostką budowania relacji, która sprawia, że ktoś na dzień dobry może dać Ci kilka punktów sympatii i takie punkty mogą potem przełożyć się na chęć dalszej rozmowy. Tak więc dzwoniąc do klienta uśmiechaj się, ale nie tak po amerykańsku: Dzień dobry, z tej strony Karol Froń, Contact Center One — czy inna firma, tylko uśmiech, jak w relacji z drugim człowiekiem na spotkaniu towarzyskim. Po prostu uśmiechaj się naturalnie, szczerze, nie bądź gburem i przez pryzmat tego uśmiechu staraj się prowadzić rozmowę.
Trzeci element, to dopasuj sposób mówienia do klienta. Jak zadzwonisz i klient powie Halo czy Tak, słucham, to już możesz w pewien sposób ocenić czy to jest osoba starsza i mówi wolno, czy to jest osoba młoda, energiczna, bardzo szybka i chciałaby też, żebyś Ty szybko z nią rozmawiał, czy może jeszcze jakiś inny typ klienta. W każdym razie postaraj się odkryć, jak mówi klient, i mów do niego w podobny sposób. Jeśli ja mówiłbym bardzo szybko do klienta, a klient mówiłby bardzo wolno, to na pewno nie zbudowaliśmy żadnej nici porozumienia, ponieważ klient myślałby sobie Co ten gościu gada, nic go nie rozumiem i odpowiedziałby: Proszę pana, nie jestem zainteresowany. A gdybym mówił wolno, a klient mówiłby bardzo szybko, jak z karabinu, to też nie byłoby między nami chemii, ponieważ on szybciej by myślał niż ja mówię — w efekcie nie byłoby punktu wspólnego, tego punktu styku. Staraj się więc dopasować tempo mówienia do rozmówcy, którego masz.
I wreszcie, nawet jeżeli użyjesz haka na uwagę, nawet jeśli będziesz uśmiechnięty, nawet jak dopasujesz tempo do klienta, to i tak może się okazać, że klient nie będzie chciał z tobą rozmawiać, ponieważ potraktuje Cię, jako spamowego telemarketera. Wtedy musisz poprosić go, żeby dał ci szansę na to, żebyś przedstawił mu to z czym zadzwoniłeś. W tym celu warto użyć prostego stwierdzenia, ale bardzo szczerze, autentycznie, które może sprawić, że klient powie Ok, dobra, ma pan dwie minuty. Jak to stwierdzenie może brzmieć? Kiedy klient mówi: Nie mam czasu rozmawiać albo Nie, dziękuję, nie jestem zainteresowany to powiedz mu tak: Proszę pana, ja rozumiem, że takich telefonów jak mój odbiera pan w ciągu dnia kilka, może kilkanaście. Rozumiem, że nie jest pan zainteresowany tym produktem i pewnie nie chce pan rozmawiać, ale wie pan co?, mam dla pana następującą propozycję: powiem panu z czym do pana dzwonię i ile może pan na tym zyskać. Jeśli to panu się spodoba to powiem, jak pan może z tego skorzystać, natomiast jeśli pan uzna, że to nie jest dla pana, to ja rozłączę się i nigdy do pana nie zadzwonię. Proszę mi powiedzieć czy to jest uczciwa propozycja? Możemy tak się umówić? I po takim stwierdzeniu, które jest autentyczne, szczere, które na dzień dobry zbija obiekcje typu, że klient odbiera takich telefonów kilka, kilkanaście… w zdecydowanej większości przypadków klient odpowie Dobrze, ma pan dwie minuty… A potem, w tych dwóch minutach musisz poradzić sobie, żeby zbudować zainteresowanie, ale o tym piszę w innych artykułach.
Jeśli ten artykuł spodobał Ci się, zostaw komentarz. Jeśli masz ochotę dowiedzieć się więcej — zajrzyj do mojej książki 100 taktycznych zasad sprzedaży. Z tej książki dowiesz się wiele więcej, odkryjesz wiele patentów na to, jak robić skutecznie telemarketing, sprzedaż bezpośrednią, sprzedaż B2B itd.
Koniecznie zapisz się na BEZPŁATNY WEBINAR, poznasz niezawodną metodę sprzedaży, sprawdzoną i skuteczną. Dokładnie krok po kroku pokazuje jak zrozumieć sprzedaż, klienta oraz sukcesywnie osiągać coraz lepsze wyniki. Zapraszam ZAPISZ SIĘ TUTAJ !
Trzymaj się ciepło ☺