Cześć! Przed Tobą druga część materiału poświęconego motywacji Twoich pracowników i sprzedawców. Przedstawię Ci kolejne elementy i zasady motywacji, które powinieneś zastosować i wprowadzić już teraz!
Jeśli zastanawiasz się nad tym jak jeszcze możesz motywować swoich pracowników to ta odpowiedź może Cię zaskoczyć swoją prostotą – przede wszystkim powinieneś motywować ich często!
Dbaj o regularne spotkania z Twoim zespołem, zarówno online jak i w cztery oczy. W swojej praktyce roboczo nazywam te spotkania “odprawami”. Prowadzę je z reguły trzy razy dziennie i nie jest to wcale nowa praktyka, zaistniała dopiero w czasach kryzysu. Codziennie rano, w środku dnia i pod koniec dnia moi podopieczni odbywają takie spotkania ze swoimi zespołami.
Odprawa składa się nawet z kilkunastu elementów, ale najważniejsze to odwołanie się z sytuacji z poprzedniego okresu (np. z dnia poprzedniego, wcześniejszych godzin pracy), nakreślenie sytuacji, w której jesteśmy (czy idziemy zgodnie z planem, czy czegoś nam brakuje do udanej realizacji, dlaczego mamy taką sprzedaż, a nie inną?), oraz trzeci element, czyli odpowiedź na pytanie Co musimy zrobić, aby tą sprzedaż zwiększyć?
Zadbaj przede wszystkim o to, aby takie odprawy zaczęły dziać się u Ciebie. Wypracuj swój sposób na ich prowadzenie oraz częstotliwość, ale pamiętaj, że odprawa raz na miesiąc, czy nawet raz na tydzień, to stanowczo za mało.
Pamiętaj, że lider a menadżer to dwa zupełnie różne, oddzielne byty. Lider to ten, który wspiera, tłumaczy, motywuje, dba, jest taką opieką, mamą dla swojego zespołu. Menadżer z kolei jest umownym tatą w zespole. On rozlicza, kontroluje, wymaga. Może się wściekać, ale jest też stanowczy, konsekwentny, sankcjonujący.
Ty, jako szef musisz być obojgiem “rodziców”. Musisz opiekować się, ale też decydować. Bronić swoich pracowników, ale też jasno mówić, czego nie wolno i czego nie będziesz tolerować. Istnieją dwa różne style zarządzania – demokratyczny i autokratyczny. W pierwszym z nich jesteś jednością z zespołem, podejmujecie wspólne decyzje, działacie jako jedność. W drugim, jesteś Ty i jest zespół, tworzycie jednak odrębne części społeczności, w której jest podmiot zarządzający i zarządzany.
W trudnych czasach, czasach kryzysu w biznesie autokratyczny sposób zarządzania przynosi lepsze efekty. Nie bez powodu też autokratycznie zarządzane gospodarki są często liderami jeżeli chodzi o takie obszary rozwoju jak np. potęga militarna.
Uwzględniaj w tym wszystkim różne etapy rozwoju pracownika i formowania się zespołu. Polecam Ci zapoznać się z moją książką 100 Taktycznych Zasad Sprzedaży, w której szczegółowo je opisuję. Co więcej, odsyłam Cię też do mojej autorskiej Akademii Biznesu, która jest zbiorem i kompendium wiedzy na temat Twojego biznesu, podanym w przystępnej formie kilku wideo poświęconym poszczególnym tematom.
Trzecim, ostatnim elementem są kary i nagrody. Istnieje tzw. motywacja 1.0, czyli klasyczna metoda kija i marchewki oraz motywacja 2.0, czyli ta zaproponowana przez Daniela Pinka w książce Drive.
Motywacja kija i marchewki sprawdza się w organizacjach i u pracowników wykonujących powtarzalne zadania. Ich praca nie wymaga kreatywności, posługują się oni schematami i procedurami, które wyznaczają rytm pracy. Pozwala to im funkcjonować w regularny sposób, za wykonywanie pracy są oni nagradzani marchewką, z kolei za jej niewykonanie otrzymują kij.
W przypadku firm działających w sposób bardziej zróżnicowany, gdzie praca jest nietypowa, brak jest procedur, a droga z punktu A do punktu B jest kręta i wyboista, nagroda musi być inna, kij i marchewka na pewno się nie sprawdzi.
W takich organizacjach trzy elementy sprawiają, że pracownik będzie szczęśliwy. Pierwszym z nich jest autonomia pracowników – pozwól im pracować w ich własny, indywidualny sposób, z uwzględnieniem np. pracy zdalnej, lub modelu hybrydowego. Interesuj się efektami, nie sposobem, w jaki są osiągane.
Drugi element to dążenie do mistrzostwa. Daj pracownikowi przekonanie, że zmierza bycia fachowcem, specjalistą w swojej dziedzinie. Pomóż mu w rozwoju i daj ku temu przestrzeń, nie pozwól utknąć, zatrzymać się.
Trzecią rzeczą jest poczucie celu. Pracownicy wierzący w sens i widzący powołanie w swojej pracy, wykonywanych obowiązkach, zadaniach, są bardziej zmotywowani. Niech przyświecają im globalne, pozytywne trendy, np. zero waste, praca na odnawialnych źródłach energii itp.
Ponad wszystko, zadbaj o to, żeby Twój pracownik po prostu czuł się dobrze w Twojej firmie. Zwracaj uwagę na to, aby Twoi podopieczni lubili dla Ciebie pracować, czerpali z tego satysfakcję i nie wyobrażali sobie pracy gdziekolwiek indziej.
Weź sobie do serca te opisane przeze mnie elementy motywacji pracowników, a zobaczysz jak ich zaangażowanie rośnie, a wyniki sprzedażowe, razem z nim. Pomóż im pracować lepiej już teraz!
Jeśli ten artykuł podobał Ci się i chciałbyś więcej takich materiałów, daj kciuk w górę. Będę produkował dla Ciebie więcej takiego contentu. Jeśli masz do mnie jakieś pytania, które chciałbyś mi zadać — zostaw komentarz, a ja postaram się odpowiedzieć i rozwiać Twoje wątpliwości.
Zapraszam Cię również na BEZPŁATNY WEBINAR pt. „Jak umawiać nawet 7 na 10 spotkań z klientami przez telefon”, na którym przedstawiam moją autorską metodę pozyskiwania klientów krok, po kroku, abyś po jej wprowadzeniu, od następnego dnia mógł sprzedawać więcej. Szkolenie jest BEZPŁATNE – > KLIKNIJ TUTAJ!